تعریف بازاریابی الکترونیکی
تعریف بازاریابی الکترونیکی
تعاریف متفاوتی از بازاریابی الکترونیکی ارائه شده است که هر کدام از دیدگاه خاصی مفهوم بازاریابی الکترونیکی را مورد توجه قرار داده اند. استرس و ریموند ( strauss and Raymond) بازاریابی الکترونیکی را معادل با بازاریابی سنتی می دانند که صرفا از فناوری اطلاعات در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می کند و باعث کارایی بازاریابی می شود.
در دیدگاه دیگری بازاریابی الکترونیکی زمانی شکل می گیرد که زیرساخت های فنی مثل پایگاه داده،ترمینال های مناسب،سرورها،نرم افزارها و… فراهم گردد و ارتباط با مشتری با استفاده از این فناوریها برقرار شود. این ارتباط عمدتا در قالب طراحی وب سایت مورد توجه قرار می گیرد.
استن اعتقاد دارد زمانی بازاریابی الکترونیکی شکل می گیرد که عوامل آمیخته بازاریابی (4P) به روش الکترونیکی انجام گیرد.
اسمیت و چافی بازاریابی الکترونیکی را دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق بکارگیری فناوری ارتباطات الکترونیکی تعریف می کنند. این فناوری شامل اینترنت،پست الکترونیکی،کتاب های الکترونیکی،پایگاه داده و… است.
پراساد و همکارانش نیز بازاریابی الکترونیکی را استفاده از اینترنت در فعالیت های بازاریابی مرتبط با مشتری،مرتبط با کانال های توزیع و فروش، تحقیقات بازاریابی و ارتباط مدیریت تعریف می کنند.